Monday, 29 July 2013

Dah Solat Belum?









Faktor-Faktor Malas Solat


Faktor :

1) Jahil
2) Bertangguh
3) Muda Lagi?
4) Meringankan yang wajib memberatkan yang Lagha
5) Malu?

< Jahil > 

Yeah!! lihat zaman moden tapi masih lagi jahil bab hukum hakam agama.Bukan setakat tak tahu solat ini adalah tiang agama wajib,tapi sebenarnya kalau nak tahu jauh dari sudut itu sebenarnya golongan yang jahil pasal solat nih mereka tidak tahu apa itu hukum sah solat.Cuba buat test sikit.Tahu ke apa itu rukun solat yang ada 13 itu.Apakah eliment yang 13 itu?Tak perlulah aku bagi tahu kat sini.Kat sekolah subjek Pafa dah belajar kan??Ha...punca jahil ni bukan datang dari cikgu yang tak reti mengajar anak murid, parents yang tak reti suruh anak bejemaah tetapi sebenarnya adalah datang dari diri kita sendiri.

< Bertangguh >

Yang ini mula-mula niatnya memang nak solat.Tetapi disebabkan ada je urusan yang tah hape-hape yang perlu di elakkan,jadi solat yang di awal waktu tertundalah ke hujung waktu.Golongan yang ini selalu terjadi pada para pelajar tak kiralah peringkat ke berapa tahap pengajiannya.Bila dah hujung waktu alamat, solat tadi pun selamat tinggal.Tetapi ada kala Qada balik tapi yang golongan celang celup solat nih..tinggalkan macam tu sahaja tanpa ada rasa bersalah.Aku hairan lah mesti ada pembaca yang mengkondem aku.."ha ade gak solat,dari tak de??" aku jawab " Eh..cenggitu lak??ada gak manusia yg fahamnya mcm tu??ingat tu dah faham lain dah tu,kan dah kata wajib..jadi bolehkah di selang selikan??kalau boleh tak da lah turun ayat Al Quran solat itu wajib ditunaikan 5 kali sehari".Macam tu lah kiranya ayatnya yang telah termaktub dalam Quran.

< Muda Lagi >

Ape hal kau muda lagi??Setiap yang dah akil baligh tu di wajibkan solat.Kenapa menggunakan alasan yang tak masuk akal?Solat kau tu dikira sejurus kau akil baligh bukan sejurus masuk umur sekian-sekian.Aku memang bedesing telinga kalau dengar alasan-alasan bodoh nih.Tapi tu realiti aku penah jumpa manusia yang macam tu.Kau ingat kau tahu bila kau mati??kalau kau tahu baiklah aku tak payah nak fikir-fikir kenapa aku buat alasan nih.

< Meringankan yang Wajib, Memberatkan Yang Lagha >

Ini lebih kurang dengan alasan yang nombor dua tadi.Tapi di sini apa yang aku nak tekankan adalah masa yang ada tapi tak digunakan dengan baik sekali.Kali ni di peringkat yang nak jadi mak ngn bapak budak.Masing-masing dok nak becinta lah katakan..tempias ni aku pon ada gak sebenarnya tapi time masuk waktu tu apeke susah sangat halakan stereng kereta tu ke masjid.Masa nilah nak tahu pasangan kita tu ambik berat bap agama ke tidak.Kalau masing-masing leka tengok wayang bagai.Alamatnye kiblat ke skrin wayang, solat pon terbang.Terbang buat kali ke berapa ha kira sendiri.

< Malu >

Yang akhir ni mungkin tak penah jumpa lah.Tapi aku penah jumpa ini kes terpencil.Sebab tu aku letak bawah sekali.Tahu malu sebab apa?Malu sebab solat lah!Gila betol adakah ini faktor?bukan ini adalah alasan yang tidak munasabah yang paling moden penah aku hadap.Ni pengalaman masa aku kerja.Biasalah lepas makan tengah hari aku zass masuk surau nak date.Lepas aku date adalah akak sorang tu panggil aku.

Akak Malu : Miss F..., nape cepat bebno nak keluar elex-elex ar dulu.

Miss F : Hah spa lak nih ( dlm hati )Owhh akak ssy nk cepat lah kak ada mesin down banyak
nk troubleshoot ( sambil pakai tudung )

Akak Malu : Miss F... ermm nak tanya sikit, miss F tak malu ke solat tadi depan-depan orang
tadi??

Miss F : Eh aku pekak ke kakak ni yg lidah pendek ( aku bengkek and suruh dia repeat again )
Sejurus aku dengar soalan dia tadi hayyak!! ape ke haram solat dekat dalam surau 
pempuan??dia ingat aku wat petunjukan sarkas ke kat depan tu tonggang tonggek solat?
Dan aku menjawab, Eh kak nape nak malu..saya solat orang lain solat,semua solat
dalam surau pempuan nih,sy tak pulak nampak orang laki.Dah tentu surau perempuan,
kalau ada lelaki tu..sy musykil jugak nak malu.Ermm akak ni dah solat??

Akak Malu : Eh ermmm...tak sebenarnya akk nak bagi tahu ada seminar pasal solat bejemaah dlm
dewan tertutup nanti.Akk dah pergi.Miss F,nk tau dlm solat nih bace Al fatihah je
cukup tak payah bace ayat-ayat yang lain tu..

Miss F : Aku tecangang bangang, hurm..aku tadika dah tau benda tu (dlm hati)
Aku menjawab, ye ke kak nanti sy datang kalau ada extra,sebab masa bekerja,
Insyaalah.(sambil senym).


Justeru, jgnlah bagi alasan kalau dalam solat nih.Kalau company kau tak bagi solat resign habis cerita.Allah bersama-sama insan yang mencari rezeki dengan mencari keredhannya. Paling aku benci,

"kau apahal nak sebok?kubur lain-lain""kau,kau,aku,aku"

*paste



                                

No comments:

Post a Comment

moh..komen sameII